לפעמים, צריך לחזור אחורה בזמן כדי להבין איזו דרך אדם עושה בקריירה שלו. זה קרה לי השבוע, כאשר חזרתי במנהרת הזמן למחלקה ללימודי מידע באוניברסיטת בר אילן. לא ביקרתי באוניברסיטה הזו מאז שסיימתי את  התואר השני בלימודי מידע, וזה היה באלף הקודם.

חזרתי לאוניברסיטה בהזמנתה של ד"ר ג'ני ברונשטיין להרצות בפני תלמידי תואר שני בלימודי מידע בקורס שלה. לרגע, הייתי המורה שלהם.

לפני המחילה
צילום: יפעת מכוריש

בפוסט הקודם הזכרתי כמה מקומות בהם אפשר ללמוד מודיעין תחרותי והוא נולד משאלה שעלתה בפורום מידענים.

הפוסט הזה נולד בעקבות הרצאה שלי לסטודנטים. ההרצאה  עסקה בדיוק במה שאני מנסה לשקף כאן בבלוג: החיים האמיתיים אחרי האוניברסיטה ואת נקודת המבט האישית שלי לגבי מודיעין תחרותי. אחת השאלות ששאלו אותי היתה כיצד יכול מידען שעובד בארגון ליישם את הדברים ביום יום, גם אם אינו עובד ביחידת מודיעין תחרותי. זו אינה הפעם הראשונה ששואלים אותי את השאלה הזו, לכן החלטתי לשתף גם אתכם בתובנות מהניסיון שלי.

 

לפעול ליצירת אג'נדה

ברוב הזמן, מידענים רגילים שפונים אליהם בבקשות מידע מוגדרות. לכן מי שקובע את נושאי התוכן בו הם עוסקים אלה הלקוחות הפנימיים: המנהלים או העובדים בארגון. מניסיון שלי, בדרך כלל זה עובד טוב. אבל לפעמים, מנהלים לא יודעים לציין מה חשוב להם ואת השאלות עבורן הם מבקשים תשובות.

כאן המקום שלכם לגלות יוזמה אישית. חשוב שתתעמקו בתחומי הענין של הארגון, העזו להציע רעיונות חדשים ולהעלות אפשרויות חדשות. נדמה לי שעד היום עדיין לא פיטרו עובד על הצפת רעיונות חדשים.

במרבית הארגונים, הן המידען והן איש המודיעין התחרותי הם תפקידי סולו. מעטים הארגונים העסקיים בהם יש צוות שכולל יותר מעובד אחד או שניים. ריבוי של נושאי ענין וזירת תחרות עמוסה בשחקנים ולקוחות יכולים לפגוע ביכולת להביא ערך באופן קבוע. לכן, עדיף שאתם תזהו את המקום שבו יש לכם השפעה ויתרון ותנסו לקדם את הנושאים האלה במשימות התוכן שלכם.

 

לראות את הפרטים הקטנים ובאותו זמן להשלים את הפאזל

כאשר אתם קוראים דיווח או ידיעה חדשותית בנושא שקשור לארגון בו אתם עובדים או לתחום הפעילות שלו, נסו להעריך מה המשמעות שלו. אם אינכם בטוחים, פנו למומחים בארגון, התייעצו בהם גם אם נדמה לכם שזו יכולה להיראות "שאלת קיטבג". הם ישמחו שאתם פונים אליהם ובהמשך, אם תתמידו בטיפוח הקשר איתם, ישתפו אתכם מיוזמתם במידע חדש שהגיע לידיהם. המידע הזה הוא לעתים החלק החסר בפאזל שלכם כדי להשלים את התמונה כולה.

 

להתאזר בסבלנות, כי היא משתלמת

היום יום של הלקוחות הפנימיים בארגון עשוי להיות מאוד שונה משלכם, הם עסוקים רוב הזמן בפיתרון בעיות של כאן ועכשיו, ולא תמיד הם פנויים לקרוא את הסקירה או את הדו"ח המעמיק שהכנתם על התחזית העדכנית לנושא הענין שלהם או מוצר חדש של מתחרה.

צילום: יפעת מכוריש

יכול להיות שהם יחזרו אליכם חצי שנה לאחר מכן, בשאלה לגבי נושא מסוים, אף על פי שהעברתם להם את המידע או הדו"ח בעבר. עבורם, עכשיו זה הזמן המתאים, כעת הנושא עלה לדיון והוא רלבנטי. כשזה קורה לכם, קחו נשימה עמוקה והימנעו מלהקניט אותם בנוסח "עכשיו נזכרת? כבר שלחתי לכם את זה לפני חצי שנה".  תנו להם את הערך המוסף בכך שתציעו להם לרענן את הדו"ח בהתאם לשאלה העדכנית שהם שואלים, תוך התייחסות לטווח הקצר, לטווח הבינוני ולטווח הארוך.

להעיז להציג בפני הלקוחות שלכם מידע סותר, אבל גם לתת להם זמן תגובה

את העצה הזו אל תיקחו כתורה מסיני, אמצו אותה רק אם אתם מרגישים שרמת האסרטיביות שלכם מספקת. אני הגעתי לתפקיד הנוכחי ללא היכרות של התחום והארגון. יחד עם הניסיון מתפקידים קודמים, הבאתי איתי סקרנות, תעוזה לשאול שאלות שאף אחד לא שואל והרבה אומץ.

התכונות האלה עזרו לי מאוד בתחילת הדרך, והן משמשות אותי גם היום. אחד העובדים הוותיקים ביחידה בה אני עובדת, גרם לי לחזר אחריו חצי שנה עד שהסכים לשתף פעולה. כאשר הצגתי בפניו נתונים סותרים להערכתו את יחסי הכוחות בין מתחרים בשוק מוצרים מסוים, הוא דחה את הדברים בטענה שאינם נכונים. התנגדותו היתה כה נחרצת, שהחלטתי להניח לנושא. כעבור חצי שנה, הבאתי לידיעתו מידע רב ערך במהלך משא ומתן להפחתת מחיר לציוד בערך רכש גבוה. אחר כך הוא כבר פנה אליי מיוזמתו בכל פעם ושיתף במידע חדש.

מערכת יחסים של שיתוף פעולה וגיוס שותפים מתוך הארגון שיסייעו לכם היא אחד הכלים המשמעותיים. חלף הזמן ובינתיים, אותו עובד עבר לתפקיד אחר בארגון. עם זאת, כאשר אני פונה אליו בשאלות לגבי תחומים שטיפל בהם בעבר, הוא עונה בכייף.

 

למצב עצמכם כמומחים

שגרת העבודה של מידענים כוללת הערכה של מקורות מידע באופן קבוע. מידענים נדרשים לבחון כל מקור מידע מבחינת אמינות, מהימנות, עדכון ורלבנטיות. אחד ההיבטים החשובים בהערכת מקור הוא בחינה כיצד המקור החדש או המידע שהוא מספק משתלב עם מקורות אחרים שנמצאים ברשותנו. מיומנות זו חיונית לתחום המודיעין התחרותי. למעשה זו עבודת ניתוח והערכה שלא תמיד המנהלים או הלקוחות הפנימיים בארגון מודעים לה.

במרבית הארגונים יש שילוב של עובדים וותיקים וצעירים, בייבי בומרס לפני פרישה, לצד  עובדים המשתייכים לדור ה-X ודור ה-Y. חלקם צעירים בגיל וחלקם צעירים בתפקיד.

כאשר הגעתי לתפקיד הנוכחי הבחנתי שיש עובדים שאוספים מודיעין בעצמם ועשו זאת עוד לפני הקמת היחידה. הם מעולם לא כינו זאת מודיעין תחרותי. לעומתם, יש עובדים שצריך ללמד אותם לשאול את השאלות הנכונות, או להתבונן על האירוע בנקודת מבט חדשה. כדי ללמד את כולם יחד, פיתחתי סדנה שהנחיתי בעצמי ועל הדרך גם אני למדתי משהו חדש.

בעידן שבו כל המידע לכאורה מאוד נגיש, עדיין יש הבדל בין העובדים ברמת המיומנות והידע, בכל הקשור לאיסוף מידע והערכתו. אחד התפקידים של איש המודיעין התחרותי הוא להיות זה שמוביל את העיסוק בארגון ומטמיע יכולות חדשות.

בצד שיווק יכולות ההערכה והניתוח שלכם, חשבו אלו כלים תומכים כמו הדרכות, סדנאות והכשרות אתם יכולים ללמד את הלקוחות הפנימיים בארגון. למשל, הרצאה המבוססת על אוסף דוגמאות של משימות שביצעתם, כאלה שיכולות להדגים דרך חשיבה חדשה וניתוח שהעובדים יכולים ליישם בעצמם. זו הדרך שלכם להפגין את המומחיות שלכם וגם זה מחייב אתכם לרכוש כל הזמן כלים ומיומנויות חדשים.

 

להשתתף באירועי הפורום הישראלי למודיעין תחרותי

הזדמנות מצוינת לקבל מושג על יישום המודיעין התחרותי בעסקים הוא הכנס השנתי של פימ"ת. זה המקום הכי טוב להכיר אנשי מודיעין תחרותי שכבר ממלאים תפקידים כאלה בארגונים עסקיים ולשמוע מהם איך הם עושים את זה ביום יום.

כנס פימ"ת יתקיים בתאריכים 18-19 ביולי, בתל אביב. ביום הראשון הכנס עצמו, וביום למחרת סדנת לימוד עם מומחה בינלאומי מוביל. אפשר להירשם לכל אחד מהאירועים, או לשניהם יחד.

מה צפוי בכנס השנה?

  • Felipe Buzzerio, מומחה בינלאומי בתחום ויו"ר ארגון SCIP ידבר על הדרכים לשיפור היכולות האסטרטגיות של יחידת המודיעין התחרותי בארגון.
  • אלוף במיל. עמוס גלעד ירצה על מחקר מודיעין בתנאי אי וודאות
  • גב' שרון מינץ מבנק דיסקונט תציג את השילוב המנצח של מידע ממערכות פנים, סקרים ומודיעין תחרותי.
  • פאנל מומחים ישתפו מניסיונם על תרומת המדיה החברתית למודיעין תחרותי.
  • למחרת הכנס תתקיים סדנה (רישום בנפרד) שבה Felipe Buzzerio ילמד מניסיונו ילמד כיצד לבנות יחידת מודיעין תחרותי בארגון.

לוח זמנים ומידע מפורט, כולל הרשמה און ליין אפשר למצוא כאן.

 

לבסוף, כיצד תמצאו את המורה שלכם?

כאשר אני רוצה ללמוד נושא חדש, אני בודקת היכן נמצאים האנשים שכבר יודעים את מה שאני רוצה ללמוד, היכן הם מלמדים או היכן אני יכולה לפגוש אותם. אם אתם מבקשים לרכוש ידע בתחום המודיעין התחרותי, עצרו לרגע ונסו לענות על השאלה: היכן נמצאים המומחים שיכולים להיות המורים שלכם?   

הנסיעה הקצרה במנהרת הזמן בהרצאה לסטודנטים, שוב המחישה עבורי את הצורך לחבר בין הלימודים האקדמיים לעשייה בשטח.

אני אהיה בכנס פימ"ת, בואו גם אתם.

התמונות בפוסט צולמו על ידי בטלפון סלולרי, בארוע "בדרך לעצמי" בהשראת אליס בארץ הפלאות, חאן בארותיים, יוני 2017. 

10 Responses

  1. לקחתי מהפוסט המצויין שלך, לשאול שאלות, ליזום, להיות סקרן ולהעיז.
    בדיוק רואה במקביל סדרה על אלברט איינשטיין, הרבה נקודות משיקות למה שכתבת.

    1. תודה רבה, איינשטיין אמר שאסור לנו להפסיק לשאול שאלות. הזכרתי אותו בפסוט שעוסק בשאלות.

  2. כל כך חשוב להביא לאקדמיה את הפרקטיקה של היומיום. מזלם של הסטודנטים ששמעו את ההרצאה שלך, ותבורכי על הבלוג נסה שמאפשר לך חהפיץ את הידע לכל עבר. מידענית בכל הוויתך 😊

    1. תודה מיכל, אמרו לי שהשראה בדרך כלל מגיעה ממקור שאינו קשור כלל לתחום העיסוק.

  3. אני בכלל לא מתחום המודיעין, אבל נהניתי לקרוא את הפוסט ויש בו טיפים נהדרים לכל תחום של עבודה💛

  4. יפעת מוכשרת שכמותך איזו הגשה נעימה וברורה של נושא עמוק. אהבתי שלמדת באלף הקודם 🙂

  5. וואו כתבת מצויין יפעת. נהניתי לקרוא את הפוסט אפילו שאני לא באה מהתחום.
    ללא ספק נתת לי טיפים איך להתייעל בעבודה שלי ולשאוף להיות טובה יותר!
    מדהים! תודה לך 💗

  6. חיכיתי לפנות לי זמן על מנת שאוכל להסתובב כאן כמו שצריך בבלוג הנהדר שיצרת כאן. ראיתי אותו כבר מזמן, חי נושם וכל כך מדוייק ויפה.
    אני בוחרת להגיב לך מכאן מהפוסט הזה שתמונת הנושא שלו זה הארנב במדבר, בארוע של לירון.
    הארנב שמביא למחילות לא ידועות ומי יודע מה נגלה בתוכן… סוג של מודיעין בפני עצמו הארנב הזה.
    כשפגשתי אותך לראשונה בסדנה שלי וסיפרת מה את עושה בחייך, אני זוכרת שהייתי צריכה
    "תרגום" להבין מה זה מידענית.
    ריתקת אותי. לא שמעתי דקה קודם על מקצוע כזה.
    הגדולה של הבלוג שלך היא קודם כל לאפשר לאנשים להכיר תחום לא מאוד ידוע, אבל כל כך מרתק, להביט אליו גם במבט מחוייך ושובב ולהסביר לאחת כמותי מה זה מידענות, מה עושים עם זה, איפה לומדים את זה, מה האפשרויות לאחר מכן לעבוד בזה וגם להנות מהעבודה שלנו.
    מעבר לתחום עצמו בכל הפוסטים שלך כאן, הרגשתי שאת נותנת ערך הרבה מעבר להתמקדות במידענות. את חמושה בכל כך הרבה דברים מעבר למשקפיים.
    יש בך זן נדיר של הוראה, של מרצה של מלווה. אפשר ליישם הרבה מהכלים וההמלצות שאת כותבת כאן בהרבה תחומים אחרים של עבודה ושל החיים בכלל.
    השילוב בין האקדמיה לעבודה נשמע כל כך מתאים לך.
    אמרתי לך בסדנה שלי ש"הארנב" ייקח אותך להרבה מקומות חדשים מעבר למיידענות, מעבר לעיסוק הנוכחי שלך האקדמייה זה אחד מהם.
    ואני חושבת שאת יודעת את זה חזק וברור. שאת כבר מזמן שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן