אם בוקר בהיר אחד החלטתם ללמוד מודיעין תחרותי לתואר אקדמי, אתם בבעיה. בישראל אין יותר מידי מקומות לבחור מהם. נכון, בחלק מהפקולטות למנהל עסקים באוניברסיטאות ובמכללות מלמדים קורס יחיד במודיעין תחרותי, אבל לא בכולן.

האמת, זה מפתיע כי ישראל היא מדינה עם מורשת מודיעין לאומי וחיבור גלוי בינה לבין האקדמיה. הפקולטה למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן כוללת תכנית ללימודי ביטחון ומודיעין, ומסלול לתיזה ודוקטורט. אך תכנית לימודים אקדמית במודיעין תחרותי בעסקים – אין חיה כזו. בינתיים.

בקרוב יפתח במכללה האקדמית נתניה מסלול לימודים מיוחד למוסמך במנהל עסקים (MBA) שמיועד לענות על הצורך במסגרת אקדמית. המסלול נקרא "תואר שני MBA במנהל עסקים, ביטחון וסייבר, מודיעין עסקי וניהול משברים". ראש המסלול הוא ד"ר אבנר ברנע, מרצה ויועץ אסטרטגי לתחום המודיעין התחרותי בעסקים, ויו"ר הפורום המקצועי למודיעין תחרותי. גילוי נאות, הוא היה גם היועץ והמורה שלי.

בינתיים, איפה כן אפשר ללמוד?

אם אין לכם זמן או ענין בלימודים אקדמיים, יש מוסדות שמקיימים קורסים המעניקים תעודת גמר מטעם המוסד. תעודת גמר כזו אינה מעניקה ללומד יתרון בראיון עבודה, או סיכוי טוב יותר להתקבל לתפקיד מודיעין תחרותי בארגון. אם תשאלו אותי באיזה מהם אני ממליצה ללמוד, קשה לי לתת תשובה כנה. למדתי בקורס אחד בלבד ומקום העבודה שלי שכר את שירותיו של יועץ מוביל בתחום. שיעורים פרטיים זה לא רק בבית ספר.

ללמוד מאנשי המקצוע

בסיום לימודי התואר השני במידענות, כמה חודשים אחרי שנכנסתי לתפקיד הראשון במקצוע, הבנתי את ההבדל בין הלימודים לחיים האמיתיים. הייתי יחידה בתפקיד מנהלת התוכן ושותפה בצוות להקמת מערכת ניהול ידע בארגון, בלי מידען שותף להתייעץ איתו. למזלי היה לי נשק סודי: לפני התפקיד הזה עבדתי בארגון חמש שנים בתפקיד שטח. הידע שרכשתי ב"עבודת שטח" היה הערך המוסף שעזר לי להבין מה הלקוחות שלי צריכים וכיצד אני יכולה לענות על הצורך שלהם.

הפרוייקט שלנו היה כל כך מוצלח, שמנהלים מחברות אחרות באו ללמוד מאיתנו. אני למדתי מהם דרך התבוננות חדשה או פיתרון אחר לדילמות דומות. יועצים ארגוניים אוהבים לקרוא לזה "למידת עמיתים". אני קוראת לזה: "ללמוד מאנשי המקצוע".

היכן לומדים אנשי מודיעין תחרותי?

כשרציתי ללמוד מודיעין תחרותי, בדקתי איפה מסתובבים אנשי הברנז'ה. כאן אזכיר שני פורומים מקצועיים: אחד בישראל ואחד בינלאומי. קיימים פורומים ומסגרות בינלאומיות נוספות, אולי גם על זה אכתוב פוסט. 

פימ"ת – הפורום הישראלי למודיעין תחרותי

פימ"ת פועל משנת 1992 והוא המסגרת המקצועית של כל מי שעוסק בתחום בישראל, גם אם זה "נוסף על תפקידו" העיקרי. הפורום מקיים מפגשי עיון במהלך השנה וכנס שנתי. הזירה הוירטואלית לדיונים ושיתוף מידע בין חברי הפורום היא קבוצת לינקדאין אליה צריך להירשם. גילוי נאות: אני חברה (בהתנדבות) בוועדת ההיגוי של הפורום. פימ"ת מקיים שיתוף פעולה עם האיגוד הגלובלי לתחום המודיעין התחרותי בעסקים SCIP.

ד"ר אבנר ברנע, הוא יו"ר הפורום בשנים האחרונות ובמסגרתו הנחה קורס בנושא מודיעין תחרותי בארגון. כרגע אין מועד נוסף לקורס, אם יהיה מבטיחה לספר לכם.

החברות בפימ"ת היא בתשלום לא גבוה, ויש אפשרות להירשם למפגש עיון בודד. אם אתם רוצים ללמוד מהמקצוענים וליהנות מקשרים עם עמיתים – הצטרפו לפורום. רוצים לדעת עוד על הפורום? מוזמנים לכתוב לי בדף צור קשר.

SCIPStrategic & Competitive Intelligence Professionals

SCIP הוא הארגון העולמי המאגד אנשי מקצוע בתחום מודיעין תחרותי ברחבי העולם. בשנים האחרונות הארגון מדגיש יותר ויותר את הזיקה בין מודיעין תחרותי לאסטרטגיה ואת התרומה שלו לתהליכי קבלת החלטות. כדי להיות חבר בארגון צריך להיות אחד מאלה: מי שעוסק בתחום בארגון, סטודנט או מרצה באקדמיה, ספק שירות או יועץ.

החברות בארגון היא בתשלום (טוב, מעט יקר יותר מארוחה עסקית, אבל עדיין כדאי). יש הנחה לסטודנטים, אנשי אקדמיה וארגונים ללא מטרת רווח. תמורת התשלום החברים באיגוד יכולים לקבל תוכן מקצועי והלשתתף באירועי וובינר. האיגוד מקיים גם כנסים מקצועיים ברחבי העולם, והם בתשלום נוסף.

SCIP University היא מסגרת הכשרה, הדרכה והסמכה בתחום המודיעין התחרותי. התכנית כוללת מגוון רחב של קורסים והיא בתשלום נפרד מהחברות בארגון. היתרון: אפשר ללמוד און ליין בקצב שלך. חיסרון: לימוד עצמי לא מתאים לכל אחד, סגנון לימוד כזה פחות מתאים למי שמעדיף (כמוני) ללמוד בקבוצה.

עצה למי שרוצה תעודה לתלות על הקיר במשרד

כדי להתקבל לתפקיד של מנהל מודיעין תחרותי בארגון אין צורך בתעודה. כדאי השכלה אקדמית כלשהי, ואולי זה שווה דיון בפוסט נפרד. מעבר לכך, אין רישיון או בחינת מקצוע שמגדירה את הידע ונושאי הלימוד הדרושים.

כדי שיהיה לכם יותר קל, אספתי עבורכם את המידע על מקומות הלימוד הרלבנטיים לחודשים הקרובים:

במה לבחור?

במקום המלצה היכן ללמוד, הנה שאלות שכדאי להתייחס אליהם בכל בחירה של לימודי קורס או תכנית לימודים:

  1. האם למוסד שבמסגרתו נערכת ההכשרה יש זיקה ברורה לתחום המודיעין התחרותי?
  2. האם למורים בקורס יש ידע אקדמי ומעשי בתחום?
  3. האם נושאי הלימוד כוללים גם אנליזה של המידע הנאסף ושיטות לניתוח הסביבה העסקית?
  4. מה תלמידים לשעבר אומרים על הקורס ועל המורים?
  5. האם ההבטחה הטמונה בפרסום לגבי תכנית הלימודים נראית לכם הגיונית?

את המידע הטוב ביותר על הקורס תקבלו מתלמיד לשעבר. מידע פנימי מחבר שלכם שיספר את מה שלא כתוב באתר האינטרנט של הקורס או של הסדנה זה המידע הכי מהימן. אני מאמינה שבכל תחום לימודים, כדאי ללמוד אצל הטובים ביותר. איך תמצאו אותם?

ההמלצה שלי אליכם: תאספו מודיעין, תצליבו מקורות מידע, תשוו את המידע הגלוי בין מקורות שונים ותנסו לקבל מידע ממקורות אנושיים. תעריכו את כל המידע שיש לכם ואז תבחרו היכן ללמוד.

3 Responses

  1. כמה שמחה שגיליתי אותך. גם אם לא אגיב בקרוב באריכות תדעי שאת כותבת נהדר ברור ובאורך המתאים ואני מתכוונת לעקוב אחריך. תחום שבמקצועי עושה הרבה בצורה לא רשמית והרבה מהצד של הצלבת מסרים מול ניראות ויזואלית. בהצלחה בבלוג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן